پیشنهاد سردبیر

دبیر کل اتحادیه اسلامی ترکمان های عراق گفت: آمریکایی‌ها برای برهم زدن روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق تلاش زیادی انجام دادند اما نتوانستند به این هدف دست یابند.

دبیرکل ترکمان‌های عراق: آمریکا در ایجاد شکاف میان تهران و بغداد ناکام ماند

«جاسم محمد جعفر البیاتی » دبیر کل اتحادیه اسلامی ترکمان های عراق روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: روابط ایران و عراق از لحاظ سیاسی و مذهبی به هم تنیده است اما از نظر اقتصادی به دلیل تحریم های آمریکا و معامله دلاری با ایران در سطح پایین‌تری قرار دارد.

وی افزود: میزان معاملات سالانه بین ایران و عراق در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ و در زمان دولت « نوری المالکی» نخست وزیر وقت عراق به ۱۳ میلیارد دلار رسیده بود و روابط اقتصادی دو کشور، اکنون تحت تاثیر تحریم ها و فشار آمریکا بر عراق برای عدم معامله با ایران قرار گرفته است.

جاسم البیاتی اضافه کرد: اما روابط دو کشور از بعد اجتماعی، سیاسی و مذهبی قوی است و بهترین نمونه آن برگزاری مراسم زیارت اربعین امام حسین (ع) که در زمان محدودی، بیش از سه میلیون زائر ایرانی به شهرهای کربلا و نجف اشرف می آیند و در مقابل بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار عراقی به ایران سفر می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که در دوره دولت چهاردهم، روابط دو کشور افزایش و گسترش یابد و تعاملات اقتصادی دو کشور به سطح مناسب بازگردد.

دبیر کل اتحادیه اسلامی ترکمان های عراق با بیان اینکه عراقی ها با نگاهی مقدس به مردم ایران می نگرند و بیشتر مراجع ما ایرانی بوده اند، افزود: این ارتباط نزدیک بین مردم ایران و عراق در اعماق تاریخ اسلام تاکنون وجود داشته است اما تا حدودی تحت تاثیر جنگ و تحریم های غرب قرار گرفت.

وی اضافه کرد: جنگی که صدام بین دو ملت راه انداخت، تا حدودی بر روابط دو کشور به ویژه طبقه شیعه و سُنی تاثیر گذاشت اما روابط مردم کُردستان عراق با مردم ایران همچنان مستحکم است و با افزایش روابط اقتصادی و زیاد شدن رفت و آمد بین مقامات می توان برخی از اختلافات موجود بین دو کشور را از بین برد و روابط را در ابعاد وسیع تری توسعه داد.

جاسم البیاتی اظهار داشت که اکنون لغو روادید بین دو کشور یکی از مسائل مهم اساسی است که فرصت سفر ایرانیان به عراق و عراقی ها به ایران را فراهم می کند.

وی به نقش جمهوری اسلامی ایران در از بین بردن گروه تروریستی داعش در عراق اشاره کرد و گفت:‌ ایران نقش بزرگی در هدایت « الحشد الشعبی» و حمایت از آن و کمک به نهادهای عراقی برای از بین بردن تروریسم و مزدوران تروریستی داشت. سلاح‌های ایرانی تاثیر تعیین کننده ای در شکست این جریان تروریست در عراق داشت.

وی که پیشتر وزیر ورزش و جوانان عراق نیز بوده است، به تلاش های آمریکا برای ایجاد اختلاف بین مردم ایران و عراق اشاره کرد و گفت: در این خصوص آمریکایی ها تلاش زیادی کردند اما نتوانستند مردم عراق را علیه ایران تحریک کنند و در دست یابی به هدف خود شکست خوردند.

دبیر کل اتحادیه اسلامی ترکمان های عراق ادامه داد: ایران می‌داند طرف‌هایی وجود دارند که نمی‌خواهند روابط تهران و بغداد، تحکیم شود و گسترش یابد؛ موضوعی که دشمنان بیش از هرچیزی به آن دل بسته اند ایجاد اختلاف بین اقشار ملت عراق با مردم ایران است اما طیف های عراقی، رابطه خوبی با مردم ایران دارند.

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه، صبح امروز (چهارشنبه) وارد بغداد پایتخت عراق شد و با مقامات بلندپایه عراقی دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در روز دوم سفر خود (پنجشنبه) نیز به زیارت عتبات عالیات در شهرهای مقدس عراق مشرف می شوند و بعد از اتمام زیارت ها به بصره سفر می کنند.

براساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، در این سفر قرار است تعدادی سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور به امضای طرفین برسد.

اربیل آخرین ایستگاه سفر رئیس جمهوری ایران به عراق است.

وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی و رئیس دفتر رئیس جمهوری، پزشکیان را در این سفر همراهی می کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.